ماکروفر

راهنمای استفاده از برنامه های ماکروفر | دکمه های ماکروفر

برنامه های ماکروفر

راهنمای برنامه های ماکروفر

ماکروفر یکی از وسایل آشپزخانه است که در سال‌های اخیر به هر آشپزخانه‌ای راه پیدا کرده است. همه ما روش گرم‌کردن غذا با ماکروفر را می‌دانیم، اما این دستگاه قابلیت‌های بسیاری بیشتری از یک گرم‌کردن ساده غذا دارد. ما در این‌جا «راهنمای برنامه های ماکروفر» را ارائه می‌دهیم. این راهنما به شما کمک می‌کند امکانات ماکروفر خود را بهتر بشناسید و از آنها استفاده نمایید.

برنامه Micro (مایکرو) در ماکروفر

برنامه Micro (مایکرو) که یکی از برنامه های ماکروفر است که به‌طور معمول استفاده می‌شود، از امواج ماکرو ویو برای حرارت‌دادن به مواد غذایی استفاده می‌کند. حالت Micro با توان‌های مختلف (از کم تا زیاد) در دسترس است.

در حالت عادی نیز وقتی دکمه استارت زده‌می‌شود، دستگاه در حالت ماکرو و با حداکثر توان شروع به کار می‌کند.

امواجی که در این برنامه از برنامه های ماکروفر به غذا می‌تابند امواج الکترومغناطیسی هستند. فرکانس (طول موج) آنها در محدوده 300 مگاهرتز (λ = 1 متر) تا 300 گیگاهرتز (λ = 1 میلی متر) است. همان‌طور که می‌بینید این امواج ماکرو بوده و میکرو نیستند؛ یعنی طول موج آنها زیاد است. پس نام امواج Micro برای آنها مناسب نیست.

البته ما در فارسی به این امواج و دستگاه «مایکروویو» می‌گوییم که با تخمین دقیق‌تری طول امواج را نشان می‌دهد.

در این برنامه می‌توان از ظروف ساخته‌شده از شیشه، سیلیکون و پلاستیک مناسب مایکروویو استفاده کرد. اما ظروف ساخته‌شده از فلز، آلومینیوم و فولاد نباید استفاده شوند. همچنین، ظروفی که طراحی‌های فلزی و آلومینیومی دارند برای این Mode مناسب نیستند.

برنامه Micro در ماکروفر

دکمه grill (گریل) در مایکروفر

گریل‌کردن یا کبابی‌کردن یکی از برنامه های ماکروفر است که برای برشته‌کردن روی غذا و یا کبابی‌کردن آن استفاده می‌شود. دکمه grill (گریل) در مایکروفر با استفاده از یک عنصر حرارتی کار می‌کند که انرژی الکتریکی را به انرژی حرارتی تبدیل می‌نماید.

سپس گرما توسط اشعه مادون قرمز به صفحه گریل منتقل می‌شود تا غذا را کاملا داغ کند. این گرما از طریق رسانایی نیز منتقل شده و لایه‌های داخلی غذا را داغ می‌کند.

در حالت گریل می‌توانید از ظروف شیشه‌ای، سرامیکی و حتی فلزی استفاده کنید. با این حال، هنگام انتخاب برنامه گریل از ظروف پخت‌و‌پز معمولی یا ظروف ساخته‌شده از پلاستیک، چوب، سیلیکون و کاغذ استفاده نکنید. این ظروف نمی‌توانند گرمای زیاد ناشی از گریل را تحمل کنند.

کلید Full grill (گریل کامل) در مایکروویو

کلید Full grill (گریل کامل) در مایکروویو عملکرد خاصی دارد. این برنامه از برنامه های ماکروفر برای کباب‌کردن گوشت استفاده می‌شود. بنابراین، اگر قصد دارید روی غذای خود را برشته و طلایی کنید، نباید از کلید Full grill (گریل کامل) در مایکروویو استفاده نمایید.

برای کبابی‌کردن گوشت با استفاده از این گزینه، باید قطعات گوشت را نازک و کوچک انتخاب کنید. قطعات بزرگ و ضخیم گوشت کباب نشده و داخل آنها خام باقی می‌ماند.

همه ماکروفرها این گزینه را ندارند و تقریبا می‌توان گفت، گزینه Full grill در برنامه‌های ماکروفرهای قدیمی موجود نیست.

دکمه grill در مایکروفر

برنامه Part grill ماکروفر چیست؟

برنامه Part grill نیز برای کبابی‌کردن و برشته‌کردن استفاده می‌شود. اما معمولا در مواردی مناسب است که قصد داشته باشید بخشی از غذا مثل ته‌دیگ و یا پنیر روی غذا را برشته کنید. مکانیزم Part grill و Full grill دقیقا مانند گریل معمولی است و تمام ظروفی که در حالت گریل قابل استفاده هستند، در این دو برنامه نیز می‌توان استفاده کرد.

دکمه convection یا conv. (پخش گرما)

مایکروویوهایی که دارای گزینه convection یا پخش گرما به روش همرفت هستند، فناوری اجاق‌های همرفت و قابلیت‌های مایکروویو را در یک دستگاه گنجانده‌اند. ماکروفر معمولی با استفاده از امواج ماکرو مواد غذایی را گرم کرده و می‌پزد. اما ماکروفرهایی که روش همرفتی را نیز دارند، می‌توانند از جابجایی هوا برای پختن غذا استفاده نمایند.

فن کانوکشن در پشت دستگاه قرار دارد و هنگام روشن‌شدن، هوا را در داخل دستگاه گردش‌داده و سبب می‌شود که همه‌جای غذا به میزان یکنواختی بپزد.

این درحالی است که در حالت ماکرو، معمولا سطح مواد غذایی داغ شده و داخل آن سرد باقی می‌ماند. با استفاده از روش کانوکشن مواد غذایی کاملا مغزپخت می‌شوند. این روش پرای پخت کیک و کلوچه عالی است.

برنامه Part grill ماکروفر چیست؟

کلید combination (پخت ترکیبی) در مایکروفر

کلید combination یکی از کلیدهایی است که معمولا در ماکروفرهای سامسونگ دیده می‌شود. combination به معنای «ترکیب» است و همان‌طور که از نام آن پیداست برای پخت غذا، دو روش مختلف را با هم ترکیب می‌کند.

برنامه‌های ماکروفر که در این روش با هم ترکیب می‌شوند، شامل روش گریل و ماکرو و گاهی کانوکشن و ماکرو هستند. انتخاب این نوع از برنامه های ماکروفر به شما کمک می‌کند تا یک غذا را به صورت ترکیبی با استفاده از امواج ماکرو و گریل بپزید و یا از مخلوطی از امواج ماکرو و کانوکشن استفاده نمایید.

روش پخت combination معمولا چند نوع است. در نوع Combi: co1 توان گریل بالاست و ماکرو نیز وجود دارد. در نوع Combi:co3، توان گریل پایین است و همزمان با ماکرو عمل می‌کند. Combi:co4 از گریل بالا و پایین به همراه ماکرو بهره می‌برد و در نهایت Combi:co5 مخلوطی از ماکرو و کانوکشن است.

Combination یکی از برنامه های ماکروفر است که بسیار کاربردی است و به شما کمک می‌کند غذاهای مختلفی را با کیفیت بالا بپزید.
ظروفی که در این روش استفاده می‌شوند، وابسته به نوع روش پخت هستند. برای مثال، در مواردی که روش ماکرو در برنامه های ماکروفر وجود دارد، نباید از ظرف فلزی استفاده کنید و در مواردی که گریل فعال است، استفاده از ظروف پلاستیکی و سایر ظروفی که نسبت به حرارت بالا مقاوم نیستند ممنوع است.

برای مشاهده و خرید مایکروفرکوپرزبرگ آلمان می‌توانید با مشاوران ما 02122280858تماس بگیرید.

برنامه defrost در ماکروفر

همان‌طور که از نام آن پیداست برنامه defrost در ماکروفر برای یخ‌زدایی استفاده می‌شود. این برنامه به شیوه‌های مختلفی در انواع ماکروفر قابل استفاده است.

برخی از برنامه های ماکروفر دارای دکمه دیفراست برای گوشت، مرغ، نان، سبزیجات و…. هستند و در برخی دیگر، قدرت یخ‌زدایی بر اساس توان‌های از پیش‌تعیین‌شده مشخص می‌گردد. برخی از انواع ماکروفر نیز دارای گزینه quick defraust هستند که یخ‌زدایی را با حداکثر توان پیش می‌برند.

بسیاری از برندهای ماکروفر، این امکان را در اختیار شما قرا می‌دهند که وزن مواد غذایی را که قرار است یخ آن باز شود مشخص نمایید تا بر اساس وزن، زمان لازم برای یخ‌زدایی مشخص گردد.

روش یخ‌زدایی در برنامه های ماکروفر معمولا از امواج ماکرو با توان 30 درصد استفاده می‌کند. هنگام استفاده از این روش باید مراقب باشید که غذا پخته نشود. جابجاکردن مداوم ماده غذایی و یا پوشاندن گوشه‌های آن با فویل می‌تواند مانع از پختن غذا شود.

برنامه defrost در ماکروفر یعنی چه؟

تنظیم Steam chef در ماکروویو

chef دکمه‌ای است که معمولا در ماکروفرهای ال‌جی موجود است و برای بخارپز‌کردن غذا استفاده می‌شود. البته تنها ماکروفرهای ال‌جی نیستند که مجهز به پخارپز هستند، سایر انواع دستگاه ماکروفر نیز چنین امکانی را دارند. با این حال، ممکن است نام دکمه بخارپز آنها Steam chef نباشد. 

اگر نام Steam را در یکی از برنامه های ماکروفر می‌بینید، احتمالا برنامه مورد نظر کار بخارپز‌کردن غذا را انجام می‌دهد.
ماکروفرهایی که برنامه بخارپز را ارائه می‌دهند معمولا سه ظرف مخصوص دارند. ظرف آب، سینی غذا و درپوش، سه ظرفی هستند که همراه با این ماکروفرها عرضه می‌شوند. 

برای پخت غذا به روش بخارپز، لازم است ظرف آب را با 400 سی‌سی آب پر کنید. سپس سینی غذا را روی آن قرار داده و غذاها را داخل آن بچینید. در مرحله بعدی درپوش را بر روی غذا قرار داده و با مشخص‌کردن نوع ماده غذایی و وزن، آن را بخارپز کنید.
‌بخارپز‌کردن غذا یکی از امکانات ماکروفرهای جدید است که تجهیزات لازم برای پخت سالم غذا را فراهم می‌کند.

کلید Fan over در مایکروویو

کلید Fan over در مایکروویو به شما این امکان را می‌دهد که فن دستگاه را به صورت دستی روشن کنید. این فن هوای داغ را داخل دستگاه به جریان درآورده و به پخت غذا کمک می‌کند. Fan over دستگاه فن معمولی را شبیه به فن برقی می‌کند.

برنامه crisp در ماکروفر

برنامه crisp در ماکروفر برای سرخ‌کردن و برشته‌کردن مواد غذایی مانند سیب‌زمینی کاربرد دارد. برخلاف گزینه گریل، این روش از نوع کامبینشین است و از ترکیبی هوای گرم و امواج ماکرو استفاده می‌کند.

برنامه crisp در ماکروفر

دکمه Start/Quick start مایکروفر

دکمه Start/Quick start مایکروفر اولین و راحت‌ترین دکمه‌ای است که هر فردی کار‌کردن با آن را یاد می‌گیرد. این دکمه معمولا اندازه بزرگی دارد و در قسمت پایین ماکروفر قرار می‌گیرد. دکمه Start/Quick start دو کاربرد دارد:

● کاربرد اول دکمه Start/Quick start: اگر قبل از انتخاب هر برنامه‌ای دکمه Start/Quick start را بزنید، دستگاه با توان بالا و به روش ماکرو شروع به‌کار می‌کند. در اکثر دستگاه‌ها، مدت زمان روشن‌شدن 30 ثانیه است و با زدن مجدد دکمه Start/Quick start، هر بار 30 ثانیه به زمان قبلی اضافه می‌شود. برای مثال بسیاری از افراد برای گرم‌کردن غذا، دو تا سه‌ بار دکمه Start/Quick start را فشار می‌دهند تا غذا با استفاده از امواج ماکرو در یک تا یک و نیم دقیقه کاملا گرم شود. 

● کاربرد دوم دکمه Start/Quick start: در این کاربرد، دکمه Start/Quick start نقش راه‌اندازی را دارد. پس از مشخص‌کردن نوع برنامه، وزن و زمان مورد نظر، با فشاردادن دکمه Start/Quick start می‌توانید برنامه مورد نظر را از میان برنامه های ماکروفر راه‌اندازی کنید.

کلید Ez clean در دستگاه ماکروفر

کلید Ez clean در دستگاه ماکروفر در برخی از دستگاه‌ها از جمله دستگاه‌های ال‌جی وجود دارد. این کلید به شما کمک می‌کند تا بوی دستگاه خود را از بین ببرید و آن را به راحتی تمیز کنید. این برنامه از برنامه‌های ماکروفر بسیار کاربردی است.

معنی علائم روی ماکروفر چیست؟

علائم روی دستگاه برای اجرای برنامه های ماکروفر هستند. این علائم از هر دستگاه به دستگاه دیگر متفاوت هستند. به همین دلیل نیز لازم است قبل از استفاده از ماکروفر، راهنمای آن را مطالعه کنید تا معنای علائم روی ماکروفر خود را به‌ خوبی متوجه شوید. ما در این‌ جا معنای علائم رایج که روی بسیاری از انواع ماکروفر وجود دارند را بررسی می‌کنیم.

علامت ماکروویر

علامت ماکرو در مایکروفر

علامت فوق در بسیاری از دستگاه‌ها نشان‌دهنده برنامه ماکرو است. با انتخاب این برنامه، شما می‌توانید از امواج ماکرو ویو برای گرم‌کردن و یا پختن غذا استفاده نمایید. پس از انتخاب این نوع از برنامه های ماکروفر، در مرحله بعدی باید توان ماکروویو مورد نظر خود را انتخاب نمایید. با این حال، تنظیمات اختصاصی در دستگاه‌های مختلف کاملا متفاوت است.

علامت یخ‌زدایی

علامت یخ‌زدایی در ماکروفر

علامت فوق معمولا برای یخ‌زدایی کاربرد دارد. یخ‌زدایی مکانیزمی است که تقریبا تمام دستگاه‌های ماکروفر به آن مجهز هستند. با استفاده از آن می‌توانید یخ گوشت، مرغ، یک قطعه پیتزا، لازانیا و یا نان را باز کنید. پس از انتخاب این دکمه، معمولا باید نوع ماده مورد نظر و وزن آن را مشخص نمایید. البته برخی از دستگاه‌ها، دارای تنظیمات مختلفی برای یخ‌زدایی مواد غذایی متفاوت هستند.

همان‌طور که گفتیم، یخ‌زدایی معمولا با مکانیزم امواج ماکرو انجام می‌شود و از 30 درصد توان کامل بهره می‌برد. هنگام یخ زدایی باید مواظت پخته‌شدن مواد غذایی و یا خشک‌شدن آنها باشید.

علامت کریسپ

علامت کریسپ در ماکروویو

این علامت معمولا برای کریسپ یا همان سوخاری‌کردن استفاده می‌شود. تنها دستگاه‌هایی دارای این علامت هستند که دارای عملکرد کامبینیشن باشند. کریست علاوه بر سوخاری‌کردن، از گردش هوای گرم و یا امواج ماکرو نیز برای پختن غذا استفاده می‌کند.

اگر می‌خواهید سیب‌زمینی سرخ‌کرده درست کنید، پیتزا را با یک رویه ترد درست کرده و یا سطح مرغ خود را سوخاری کنید، می‌توانید این برنامه را از برنامه های ماکروفر انتخاب نمایید. ظرف مورد استفاده در این روش، یک ظرف خاص است که غذا را از زیر کاملا داغ می‌کند.

عملکرد فن

عملکرد فن در ماکروفر

عکس فوق، نماد عملکرد فن است. در این حالت، مایکروویو از یک فن استفاده می‌کند تا گرما را به‌طور یکنواخت در کل فضای داخلی پخش کند. مزیت این کار این است که می‌توانید پخت را نسبتاً سریع انجام دهید.

برخی از ماکروفرها دارای عملکرد دستی فن هستند؛ یعنی شما می‌توانید با فشار یک دکمه، فن را روشن کنید. اما در برخی از دستگاه‌های دیگر، تنها تعدادی از برنامه های ماکروفر مانند کانوکشن یا بو‌زدایی از فن استفاده می‌کنند و هنگامی که این برنامه‌ها را انتخاب می‌کنید، فن به طور اتوماتیک روشن می‌شود.

بخار پز

بخار پز با مایکروفر

علامت فوق، معمولا نشان‌دهنده برنامه پخت با بخار است. با عملکرد بخارپز در مایکروویو، می‌توانید سبزیجات را در یک ظرف مخصوص بخارپز کنید. همان‌طور که گفتیم، این ظرف را با آب پر می‌کنید و در مایکروویو قرار می‌دهید. سپس مواد غذایی را با یک پوشش، روی سینی خاصی چیده و روی ظرف آب می‌گذارید. به این ترتیب، سبزیجات طعم، ویتامین‌ها و ساختار خود را در حین پخت از دست نمی‌دهند.

علامتی که در عکس می‌بینید، اشاره به بخار دارد و به خوبی بخارپز‌شدن را منعکس می‌کند.

گریل کامل

گریل کامل با ماکروفر (Full grill)

گریل کامل یا همان Full grill با علامت فوق نشان داده می‌شود. این روش برای گریل کامل و کبابی‌کردن گوشت استفاده می‌شود. با این حال، همان‌طور که گفتیم هنگام استفاده از این برنامه از برنامه های ماکروفر نباید قطعات گوشت را ضخیم ببرید، زیرا کباب نخواهد شد و مرکز آن خام باقی می‌ماند.

گریل پارشیال

گریل پارشیال (Partial grill) با مایکروویو

علامت فوق که بسیار شبیه به علامت قبلی است، نشان‌دهنده گریل پارشیال است. با انتخاب این برنامه از برنامه های ماکروفر می‌توانید روی غذای خود را گریل کرده و یا یک ته‌دیگ خوش‌رنگ و خوش‌طعم درست کنید.

خطوط شکسته‌ای که در بالای تصویر می‌بینید، اشاره به گریل دارد که از بالا بر روی غذا اعمال می‌شود. تعداد کمتر این خطوط نسبت به آن‌چه در علامت گریل کامل می‌بینید، نشان‌دهنده پارشیال بودن آن است.

ستینگ پیتزا

ستینگ پیتزا در مایکروویو

برنامه پیتزا نوعی از تنظیمات است که در برخی از دستگاه‌های ماکروفر موجود است و معمولا با شکل بالا نمایش داده می‌شود. این نوع از برنامه های ماکروفر از ترکیبی از فر فن‌دار و حرارتی در پایین مایکروویو استفاده می‌کند. حرارت اضافی از زیر، به پیتزا ظاهری ترد می‌دهد. همچنین، می‌توانید از تنظیم مربوط به پیتزا برای غذاهای دیگری که باید به درستی از زیر پخته شوند، استفاده کنید.

حرارت از پایین

حرارت از پایین در ماکروفر

همان‌طور که شکل نشان می‌دهد، علامت فوق نشان‌دهنده حرارت از پایین است. در شیرینی‌ها و پای‌هایی که لازم است حرارت مورد نیاز در قسمت پایین تامین شود، روشن‌کردن این علامت، حرارت را تامین کرده و بدون سوختن قسمت بالای مواد غذایی، قسمت داخلی و زیرین آن را به خوبی می‌پزد.

حرارت از بالا

حرارت از بالا در ماکروفر

این علامت، نشان‌دهنده حرارت از بالا است که دقیقا برعکس حرارت از پایین عمل کرده و تنها از قسمت بالا مواد غذایی را داغ می‌کند.

بدون شک علاوه بر مایکروفر، فر آشپزخانه یکی از اساسی ترین وسایل موجود در هر آشپزخانه است که تاثیر زیادی بر روی آشپزی شما دارد. اما چگونه می‌توان مناسب‌ترین فر را برای آشپزخانه‌مان انتخاب کنیم؟

شما می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان خرید فر توکار کوپرزبرگ با شماره تلفن02122280858در تماس باشید.

فن و گریل با هم در مایکروفر

اگر تنظیم گریل‌فن را انتخاب کنید، مایکروویو شما به طور متناوب بین گریل و فن تغییر می‌کند. به این ترتیب، مایکروویو هر از چند گاهی هوای گرم را به اطراف ظرف شما می‌دمد. در نتیجه تکه‌های بزرگ فیله گوشت یا رست بیف سریع‌تر پخته می‌شوند. اگر از گریل فقط برای تکه‌های بزرگ‌تر گوشت و ماهی استفاده می‌کنید، خطر سوختن قسمت‌های بیرونی آن وجود دارد.

سخن آخر

برنامه های ماکروفر بسیار متنوع هستند و در هر دستگاهی نسبت به دستگاه دیگر فرق دارند. با این حال، برخی از برنامه های ماکروفر برای همه دستگاه‌ها ثابت بوده و در حقیقت عملکرد‌های پایه‌ای را شامل می‌شوند. ما در این نوشتار انواع اصلی برنامه های ماکروفر را معرفی کردیم و علاوه بر این، علائمی را که نشان‌دهنده این برنامه های ماکروفر بودند را به نمایش گذاشتیم. با این حال، لازم است برای استفاده بهتر از فر خود و آگاهی از برنامه‌های آن، حتما به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه نمایید.

از این‌که تا انتهای مقاله «راهنمای برنامه های ماکروفر» همراه ما بودید از شما متشکریم.